Illik Péter: Az új középiskolai történelem tankönyvek magyar-kora újkori leckéi a NAT, a KET és a történettudományi eredmények fényében
ILLIK PÉTER, a Magyarságkutató Intézet Történeti Kutatóközpontjának tudományos munkatársa "Az új középiskolai történelem tankönyvek magyar-kora újkori leckéi a NAT, a KET és a történettudományi eredmények fényében" című előadásában arról a mikrokutatásról számolt be, amelyet három új tankönyv 16-17. századi, koraújkori magyar leckéit, bizonyos probléma csomópontjait vizsgálva végzett, azt személtetve, hogy azok mennyire felelnek meg a NAT és a kerettanterv célkitűzéseinek.
Pappné Gellényi Judit: Új szemlélet a történelem tankönyvekben
PAPPNÉ GELLÉNYI JUDIT, tananyagfejlesztő, az Oktatási Hivatal munkatársa "Új szemlélet a történelem tankönyvekben" című előadása a NAT a történelem, mint identitásképző tantárgy tekintetében megvalósuló tartalmi újításairól számolt be.
Az új megközelítésben megjelenő Árpád-kor, a korábban háttérbe szorított történelmi szereplők (III. Béla) és helyszínek kiemelése, Muhr Ottmár I. világháborús huszártiszt és a limanowai halhatatlanok emléke, a Székely Hadosztály honvédő harcai és a Rongyos Gárda honmentő tevékenysége mind része annak az új szemléletnek, amelynek révén a felnövekvő nemzedék hazafias érzelemvilága, nemzetéhez való kötődése kialakulhat.
Katona József Álmos: Nyelvtanóra vagy magyarnyelv-óra? - A 2020-as Nemzeti alaptanterv és az anyanyelvi nevelés
KATONA JÓZSEF ÁLMOS, a Magyarságkutató Intézet Nyelvtervezési Kutatóközpontjának igazgatója "Nyelvtanóra vagy magyarnyelv-óra? - A 2020-as Nemzeti alaptanterv és az anyanyelvi nevelés" című előadása a jelenkor anyanyelvi nevelési szemléletét bemutatva az anyanyelv, mint önazonosságunk és közösségi létünk alapjának oktatásunkban kitüntetett helyet érdemlő szerepéről osztotta meg gondolatait.
Pomozi Péter: A magyar nyelv története és nyelvjárásai: Identitás és Kárpát-medenceiség a magyar nyelv 11B tananyagaiban
POMOZI PÉTER, a Magyarságkutató Intézet Magyar Nyelvtörténeti Kutatóközpontjának igazgatója "A magyar nyelv története és nyelvjárásai: Identitás és Kárpát-medenceiség a magyar nyelv 11B tananyagaiban" címmel tartotta meg előadását. Az általa és Katona József Álmos igazgatónk által készített tankönyv kapcsán kifejtette: a kötet a magyar nyelv szerkezeti tulajdonságait a globális nyelvi képtől az eurázsiai nyelvi képen keresztül, a nyelvek kapcsolatrendszerét ismertetve jut el anyanyelvünk és nyelvjárásaink Kárpát-medencei helyzetének bemutatásáig.
Kóródi Bence: Kezdjük az elején...Az élményt adó olvasás értékközvetítő és tudásépítő szerepe kisiskolás korban
KÓRÓDI BENCE, az Oktatási Hivatal főosztályvezető munkatársa "Kezdjük az elején...Az élményt adó olvasás értékközvetítő és tudásépítő szerepe kisiskolás korban" című előadásában az olvasóvá nevelés kezdeteiről, a mesék szerepéről és a tudás megalapozásának, az érzelmi alapon történő tudásmegosztás idejének jelentőségéről szól
Nyitrai Péter: Néprajzi tartalmak a NAT és a kerettantervek világában
NYITRAI PÉTER tananyagfejlesztő tanár "Néprajzi tartalmak a NAT és a kerettantervek világában" című előadása a vizuális kultúra tantárgy részterületeivel, a Nemzeti alaptantervben való megjelenésével és azoknak a magyar népi kultúrkincs továbbadásában betöltött szerepéről szólt.
Prof. Dr. Lakner Tamás: A magyarságtudat erősítésének lehetőségei az ének-zene tantárgyban
PROF. DR. LAKNER TAMÁS karnagy, egyetemi tanár, a Pécsi Tudományegyetem oktatója "A magyarságtudat erősítésének lehetőségei az ének-zene tantárgyban" című előadásában az ének-zenei nevelésnek a tanulók identitástudata kialakításában és a hazához, nemzethez való kötődés szempontjából betöltött szerepéről értekezett.
Prof. Dr. Takaró Mihály: Megújított és helyreállított irodalmi kánon
PROF. DR. TAKARÓ MIHÁLY, irodalomtörténész, NAT-szakértő "Megújított és helyreállított irodalmi kánon" címmel megtartott előadásában elmondta: A Nemzeti alaptanterv alkotóinak bevallott célja volt olyan értékválasztásra épülő rendszer létrehozása, amely figyelembe veszi a nemzeti oktatás hagyományait és azt a megújulási kényszert is, amely szükséges ahhoz, hogy a XXI. század iskolája be tudja tölteni küldetését.
Sipos Imre, az Oktatási Hivatal elnökhelyettesének köszöntője
SIPOS IMRE, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese köszöntötte a Magyarságkutató Intézet MAGYARSÁGTUDOMÁNYI TÁRGYAK AZ ÚJ NATBAN ÉS A KET-BEN című tudományos konferenciáját.
Elnökhelyettes úr köszönetét fejezte ki Intézetünk tankönyvfejlesztésben részt vevő kutatóinak, hangsúlyozva, hogy nagy szükség volt a Nemzeti alaptanterv megújítására, amely az Oktatási Hivatalba kerülő tartalom-, és tankönyvfejlesztés révén a NAT által előírt szellemiséget tudta kifejeztésre juttatni.