Kémjátszmák a hidegháborúban

Középiskolás diákoknak tartott előadást Borvendég Zsuzsanna, intézetünk tudományos munkatársa.

A Mathias Corvinus Collegium meghívására tartott előadást középiskolás diákoknak Borvendég Zsuzsanna, az MKI Történeti Kutatóközpontjának tudományos munkatársa november 9-én, Budapesten. 

Borvendég Zsuzsanna középiskolásoknak tart előadást. Fotó: Bánszegi Rebeka

Kutatónk előadásából a diákok megismerhettek a hidegháború színfalak mögötti történetével, a két világrend között zajló kémjátszmák fontosságával. A titkosszolgálati technikák ismertetése kapcsán szóba került a bolsevik hatalomátvétel és az a jól felépített befolyásolási munka, amellyel a szovjetek megnyerték maguknak a nyugati társutas értelmiség támogatását. 

Kutatónk olyan információkat is megosztott a diákokkal, amelyek nem szerepelnek a történelemkönyvekben. Fotó: Bánszegi Rebeka

Szó volt arról, Magyarország miképpen alakította ki azt a gazdasági kapcsolatrendszert a második világháború után, amely alapot nyújtott a kádári nyugati nyitás politikájának megvalósítására, hogyan dolgoztak a magyar újságírók Kádár szalonképessé tételén a demokratikus Nyugaton. 

A diákok érdeklődve figyelték az előadást.  Fotó: Bánszegi Rebeka

Kiderült az előadásból, miért az újságírás és a külkereskedelem volt a legjelentősebb színtere a titkosszolgálati munka fedésének és hogyan alakult ki az az offshore-jelleggel működő céghálózat a hetvenes évekre, amely az embargós technológiák beszerzéséért felelt, de tevékenységével jelentős mértékben hozzájárult az ország eladósításához is.

"Iszonyatosan érdekes volt az előadás, borzasztóan tetszett." - többek között ez derült ki a tanulók szöveges visszajelzéseiből. Fotó: Bánszegi Rebeka

A diákok szöveges visszajelzéseiből az derült ki, hogy nagyon szerették kutatónk előadását. 
Néhány idézet az értékelésekből:
„A téma már önmagában felkeltette érdeklődésemet, hiszen az iskolában nem tanulunk ehhez hasonlóakról. Nagyon érdekes, alapos előadás volt." 
"Nem szokványos, de annál fontosabb részét mutatta meg a történelemnek, és kvázi a jelennek is. Több hasonló jelentőségű előadást is érdemes szervezni."
"Érdekes volt a téma, sok olyan dologról mesélt, ami vagy eleve nem nyilvános/köztudott információ, vagy legalábbis egyáltalán nem része a középiskolai tananyagnak (illetve valami egyéb féligazságot tanítanak helyette).”