220 éve született Brassai Sámuel
Ezen az évfordulón Eőry Zsófia, az MKI Nyelvtervezési Kutatóközpontja ügyvivő szakértőjének cikkét olvashatják.
A 19. század jeles polihisztora 1800. február 13-án látta meg a napvilágot Torockószentgyörgyön.
Brassai Sámuel már gyermekként elsajátította a természettudományok és a zenetudomány alapjait. Kolozsvárott járt középiskolába, majd tanulmányai befejeztével házitanítóként, valamint nyelv- és zenetanárként dolgozott különböző főúri családoknál. 1834-ben az ő szerkesztésében jelent meg a Vasárnapi Ujság első száma (1848-ig minden héten adtak ki példányt). 1837-ben kinevezték a kolozsvári Unitárius Kollégium tanárává. Történelmet, földrajzot, matematikát és természettudományokat tanított. Még ugyanebben az évben a Magyar Tudós Társaság levelező tagjává választották. 1838-tól 1847-ig (néhány éves megszakításokkal) az Unitárius Kollégium igazgatói posztját is betöltötte. 1841-ben elérte, hogy a magyar lehessen az oktatás nyelve (a latin helyett). 1848-ban Pestre menekült, innen Debrecenbe utazott, és csatlakozott Bem seregéhez. A szabadságharc leverése után 1850-ig bujkálnia kellett, majd visszatért Pestre, ahol 1859-ig tanított, folyóirat-kiadással foglalkozott, színdarabot fordított, valamint tankönyveket és különböző (zenei, matematikai, biológiai, irodalmi, nyelvészeti stb.) témájú tudományos írásokat publikált. 1857-ben tartotta akadémiai székfoglalóját (először a matematikai, később pedig a filozófiai osztály tagja lett). 1859-ben visszatért Kolozsvárra, és 1862-ig ismét tanított az Unitárius Kollégiumban. 1872-ben az akkor alakult kolozsvári tudományegyetem elemi mennyiségtani tanszékének vezetője lett. 1874-ben ezen az egyetemen kapott doktori címet, és ekkor kezdett szanszkrit nyelvet, valamint összehasonlító nyelvészetet tanítani. 1875-től egy éven keresztül a matematikai és természettudományi kar dékánjaként, az 1878/79-es tanévben pedig egyetemi rektorként dolgozott. 1884-es nyugdíjba vonulása után 1897-ben bekövetkezett haláláig számos cikket és tankönyvet publikált az általa gyakorolt tudományterületekről, folyóiratok szerkesztésében vett részt, emellett tudományos társaságok alapításában is közreműködött.
![](/assets/articles/2020/02/brassai-1_13134018.png)
Brassai nyelvészeti munkássága több szempontból is újítónak számít. Kutatásainak középpontjába a mondatot állította, holott a 19. század közepén a történeti-összehasonlító és a leíró elemzések is elsősorban az egyes szavakra koncentráltak. Vizsgálatainak kezdetén a mondat tipikus jellemvonásait kereste, ehhez pedig különböző eredetű nyelveket (francia, ógörög, héber, tibeti, magyar stb.) vetett össze; ez szintén újdonság, hiszen a korban mindig csak a rokonnak vélt nyelvek hasonlóságait kutatták. Eredményeit 1860 és 1865 között részletezte „A magyar mondat” című értekezésében. Ebben kifejti, hogy meglátása szerint a mondat alappillére nem az alany és az állítmány, hanem egyedül az ige, így a mondat igéből és neki alárendelt, egymással egyenrangú bővítményekből áll. A mondat jellemzői közül Brassai kiemeli a szórend fontosságát, és abból kiindulva alkot új, kétpólusú mondatszerkezeti elméletet, amellyel az általa vizsgált összes nyelv jellemezhető volt. Természetesen a magyar mondatokra is alkalmazta, valamint kiegészítette a hangsúly és a hanglejtés elemzésével.
![](/assets/articles/2020/02/brassai-2_13134233.png)
Brassai nyelvművelői munkásságának középpontjában is a mondat állt. Azt vallotta, hogy a nyelvművelőknek nem elsősorban a helytelennek tartott szavak, hanem a magyartalan mondatszerkezetek ellen kell küzdeniük. Egyaránt hadakozott az ortológusokkal és a neológusokkal. Úgy vélte, a nyelv szerves életet él, így nem lehet újítani, legfeljebb fejleszteni, művelni, a fejlesztésben pedig elsősorban a népnyelvet kell alapul venni. Elvetette a nyelv szépítésének gondolatát is, hiszen a szépség relatív fogalom. Az ortológusok „nyelvjavítási” szándékát azzal az indokkal ítélte el, hogy nyelvhelyességi kérdésekben nem egyes embereket, hanem a „nemzet nyelvérzékét” illeti a döntés joga.
![](/assets/articles/2020/02/brassai-3_13134429.png)
Amellett, hogy nyugdíjaskoráig aktívan tanított, Brassai számos tankönyvet, nyelvkönyvet is írt. Módszertani elvei a mai nyelvoktatásban is megállják a helyüket. Alapegységnek ezen a területen is a mondatot választotta, és ennek keretén belül magyarázta a szavak szerepét, valamint az alaktani, szintaktikai és fonetikai jelenségeket. A nyelvtan tanításakor példákból kiindulva ismertette fel a diákokkal a szabályokat. Nagy hangsúlyt helyezett a kommunikációra, a beszéd gyakoroltatására is.
Források:
É. Kiss Katalin: Brassai Sámuel nyelvészeti munkássága; in: Németh G. Béla: Forradalom után – kiegyezés előtt; Budapest, Gondolat, 1988.
Magyar életrajzi lexikon az Arcanum Digitális Tudománytár felületén – Brassai Sámuel: https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-eletrajzi-lexikon-7428D/b-74700/brassai-samuel-74DDA/
Brassai Sámuel (1800-1897) akadémikus, unitárius tudós, a kolozsvári egyetem professzora, nyelvész, matematikus, botanikus, irodalmár, zenetudós, fordító munkásságának és az életében róla megjelent írásoknak a kronológiája; összeállították a Magyar Tudománytörténeti Intézet munkatársai Gazda István vezetésével: http://mek.oszk.hu/05100/05142/05142.pdf
Szinnyei József: Magyar írók élete és munkái – Brassai Sámuel: http://mek.oszk.hu/03600/03630/html/b/b02438.htm )