Nyelvjárási szépirodalom Finnországban
Tanulmány: itt
Szerző
Egey Emese
Cím
Nyelvjárási szépirodalom Finnországban
Hivatkozás
DOI: https://doi.org/10.53644/MKI.MNYN.2025.2
Kivonat
A nagy területű Finnország igen gazdag nyelvjárásokban, amelyek presztízse koronként változó. Napjainkban divat nyelvjárásban szépirodalmat írni, a helyi identitás kifejezését erősíteni. Történeti okok magyarázzák az északi nyelvjárások túlsúlyát a kortárs irodalomban, ugyanakkor szociológiai okok teszik világossá, miért indult meg a nyelvjárások kiegyenlítődése. Nyelvészeti szakdolgozat is készült nyelvjárásban, igazolva, hogy a regionális nyelvváltozat is helytáll az élet bármely területén. A finnek hatalmas felgyűjtött nyelvjárási adatbázissal rendelkeznek, amely alapján a Hazai Nyelvek Központja (Kotus) folyamatosan teszi közzé a finn nyelvjárások szótárának szócikkeit.
Kulcsszavak
finn nyelvjárási tömbök, a nyelvjárások a szépirodalom és a tudomány eszközeként, egyéb kezdeményezések a nyelvjárások megőrzéséért, a Hazai Nyelvek Központjának tevékenysége
A nyelvjárásokhoz való viszonyulás alakulása Kárpátalján
Tanulmány: itt
Szerző
Dudics Lakatos Katalin
Cím
A nyelvjárásokhoz való viszonyulás alakulása Kárpátalján
Hivatkozás
DOI: https://doi.org/10.53644/MKI.MNYN.2025.1
Kivonat
A magabiztos nyelvhasználathoz elengedhetetlen az anyanyelvhez, a saját nyelvváltozathoz való pozitív viszonyulás. Azt, hogy milyennek ítéljük lakóhelyünk vagy éppen más beszélőközösségek nyelvi megnyilatkozásait, nagyban befolyásolják a nyelvről szerzett ismereteink, tapasztalataink, a másoktól kapott vélemények s persze a különböző sztereotípiák. Tanulmányomban olyan megismételt vizsgálatok alapján kívánom vázolni Kárpátalja magyar iskolái nyelvjárásokhoz való viszonyulásának alakulását, melyeket iskolások és pedagógusok körében végeztem 2006 és 2008 között, valamint 2018-ban. Célom, hogy empirikus adatokkal támasszam alá azt a hipotézisemet, miszerint a hozzáadó anyanyelvoktatás, az új tantervhez készült tankönyvek és segédanyagok pozitív irányba változtatták a tanulók és a pedagógusaik nyelvi attitűdjét. Az adatok alapján beigazolódott, hogy valóban megfigyelhető változás a nyelvjárások megítélése kapcsán a 2005-ben megjelent magyarnyelv-tanterv életbe lépése óta. A tanulók jóval nagyobb arányban nyilatkoznak jóindulattal a nyelvjárásokkal, nyelvjárási beszélőkkel kapcsolatban, mint korábban. A kifejtett véleményük is objektívebb, racionálisabb szemléletről vall. Ezek a változások egyértelműen a hozzáadó szemléletnek s az ebben a szemléletben készült középiskolai tankönyveknek köszönhetők. Bár számos negatív sztereotípia él még a vizsgált közösség körében, csakúgy, mint az őket oktató pedagógusok között, a változás egyértelműen pozitív irányú.
Kulcsszavak
attitűd, Kárpátalja, iskolások, pedagógusok, megismételt vizsgálat
Lectori salutem! Üdvözlet az olvasónak
Tanulmány: itt
Szerző
Nagy Dóra – Pomozi Péter
Cím
Lectori salutem! Üdvözlet az olvasónak
Hivatkozás
DOI: https://doi.org/10.53644/MKI.MNYN.2025.0
Kivonat
Kulcsszavak