Fazakas Zoltán József interjú
FAZAKAS ZOLTÁN JÓZSEF (Károli Gáspár Református Egyetem, Mádl Ferenc Összehasonlító Jogi Intézet Tudományszervezési Főosztály) INTERJÚ a Magyarságkutató Intézet "NEMZETISÉGI JOG ÉS NEMZETISÉGI POLITIKA" című, Mikó Imre halálának 45. évfordulóján alkalmából szervezett tudományos konferenciáján.
Köő Artúr interjú
KÖŐ ARTÚR INTERJÚ a Magyarságkutató Intézet "NEMZETISÉGI JOG ÉS NEMZETISÉGI POLITIKA" című, Mikó Imre halálának 45. évfordulóján alkalmából szervezett tudományos konferenciáján.
Mikó Ferenc interjú
MIKÓ FERENC, unitárius lelkipásztor INTERJÚ a Magyarságkutató Intézet NEMZETISÉGI JOG ÉS NEMZETISÉGI POLITIKA című, Mikó Imre halálának 45. évfordulóján alkalmából szervezett tudományos konferenciáján.
Mikó Ferenc: A nagyapámról
MIKÓ FERENC (unitárius lelkipásztor) "A NAGYAPÁMRÓL" című előadása a Magyarságkutató Intézet "Nemzetiségi jog és nemzetiségi politika" című, a híres erélyi jogtudós és államtudományi író halálának 45. évfordulója alkalmából szerevezett tudományos konferenciáján.
Dr. Szilágyi Péter köszöntője
DR. SZILÁGYI PÉTER, a Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztosa a Magyarságkutató Intézet NEMZETISÉGI JOG ÉS NEMZETISÉGI POLITIKA című tudományos konferenciáján elhangzott köszöntőjében elmondta:
Illik Péter: Az új középiskolai történelem tankönyvek magyar-kora újkori leckéi a NAT, a KET és a történettudományi eredmények fényében
ILLIK PÉTER, a Magyarságkutató Intézet Történeti Kutatóközpontjának tudományos munkatársa "Az új középiskolai történelem tankönyvek magyar-kora újkori leckéi a NAT, a KET és a történettudományi eredmények fényében" című előadásában arról a mikrokutatásról számolt be, amelyet három új tankönyv 16-17. századi, koraújkori magyar leckéit, bizonyos probléma csomópontjait vizsgálva végzett, azt személtetve, hogy azok mennyire felelnek meg a NAT és a kerettanterv célkitűzéseinek.
Pappné Gellényi Judit: Új szemlélet a történelem tankönyvekben
PAPPNÉ GELLÉNYI JUDIT, tananyagfejlesztő, az Oktatási Hivatal munkatársa "Új szemlélet a történelem tankönyvekben" című előadása a NAT a történelem, mint identitásképző tantárgy tekintetében megvalósuló tartalmi újításairól számolt be.
Az új megközelítésben megjelenő Árpád-kor, a korábban háttérbe szorított történelmi szereplők (III. Béla) és helyszínek kiemelése, Muhr Ottmár I. világháborús huszártiszt és a limanowai halhatatlanok emléke, a Székely Hadosztály honvédő harcai és a Rongyos Gárda honmentő tevékenysége mind része annak az új szemléletnek, amelynek révén a felnövekvő nemzedék hazafias érzelemvilága, nemzetéhez való kötődése kialakulhat.
Katona József Álmos: Nyelvtanóra vagy magyarnyelv-óra? - A 2020-as Nemzeti alaptanterv és az anyanyelvi nevelés
KATONA JÓZSEF ÁLMOS, a Magyarságkutató Intézet Nyelvtervezési Kutatóközpontjának igazgatója "Nyelvtanóra vagy magyarnyelv-óra? - A 2020-as Nemzeti alaptanterv és az anyanyelvi nevelés" című előadása a jelenkor anyanyelvi nevelési szemléletét bemutatva az anyanyelv, mint önazonosságunk és közösségi létünk alapjának oktatásunkban kitüntetett helyet érdemlő szerepéről osztotta meg gondolatait.
Pomozi Péter: A magyar nyelv története és nyelvjárásai: Identitás és Kárpát-medenceiség a magyar nyelv 11B tananyagaiban
POMOZI PÉTER, a Magyarságkutató Intézet Magyar Nyelvtörténeti Kutatóközpontjának igazgatója "A magyar nyelv története és nyelvjárásai: Identitás és Kárpát-medenceiség a magyar nyelv 11B tananyagaiban" címmel tartotta meg előadását. Az általa és Katona József Álmos igazgatónk által készített tankönyv kapcsán kifejtette: a kötet a magyar nyelv szerkezeti tulajdonságait a globális nyelvi képtől az eurázsiai nyelvi képen keresztül, a nyelvek kapcsolatrendszerét ismertetve jut el anyanyelvünk és nyelvjárásaink Kárpát-medencei helyzetének bemutatásáig.
Kóródi Bence: Kezdjük az elején...Az élményt adó olvasás értékközvetítő és tudásépítő szerepe kisiskolás korban
KÓRÓDI BENCE, az Oktatási Hivatal főosztályvezető munkatársa "Kezdjük az elején...Az élményt adó olvasás értékközvetítő és tudásépítő szerepe kisiskolás korban" című előadásában az olvasóvá nevelés kezdeteiről, a mesék szerepéről és a tudás megalapozásának, az érzelmi alapon történő tudásmegosztás idejének jelentőségéről szól