Tanulmány: itt
Szerző
Illik Péter
Cím
A Szent Korona-eszme 200 éve a hazai közoktatásban
Hivatkozás
DOI: HTTPS://DOI.ORG/10.53644/MKIE.2023.8
Kivonat
Illik Péter tanulmánya a Szent Korona-eszme jelenlétét és formá- lódását vizsgálja a hazai közoktatásban a 19. századtól napjainkig. Elemzésének forrásanyaga a hazai tankönyvek és az Adt Arcanum Plus adatbázisban található iskolai értesítők korpusza. A tanulmány egy tananyagtartalmi vizsgálat, amely nem foglalkozik a szövegek külső jogi szabályozóival és a közoktatási rendszer változásaival. Célkitűzése az, hogy bemutassa, hogy a különböző történeti kor- szakokban (1867 előtt, Dualizmus, Horthy-korszak, szocializmus, 1989 után) miként változott a Szent Korona-eszméről alkotott narratíva. A tanulmány egyik – a kutatás során igazolódott – előfeltevése az volt, hogy a szocialista korszak oktatásában (1945–1989) nincs, vagy csak a korábbiaktól jelentősen eltérő kon- textusban van jelen a Szent Korona-eszme.
Kulcsszavak
Szent Korona-eszme, oktatás, tankönyvek, iskolai értesítők, ideológia