Oszkár bácsi hadüzenete

Deák-Sárosi László kutatónknak a Magyar Nemzetben jelent meg publicisztikája az amerikai és a nemzetközi filmiparban évtizedek óta zajló identitásháborúról.


Nem lesz más, mert az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia elvárásai az utóbbi években már egyre erőteljesebben érvényesültek. Meg kell nézni az utóbbi évek Oscar-díjas filmjeit. Csak most süllyedtek oda, hogy az elvárásokat le is írták. Cikkem mindezt A víz érintése és a Fantasztikus nő című, 2018-ban díjazott amerikai (angol nyelvű) és külföldi filmről igazolja. Feketék, homoszexuálisok már az 1970-es és az 1980-as évektől megjelentek a hollywoodi filmekben, és egyre pozitívabb színben, fokozva az érzékenyítést. Nem mindegy tehát, hogy egy önkéntes vagy elvárt tiltás mit vagy kit védelmez vagy támad. Vajon a fehér, heteroszexuális, keresztény férfit és nőt, annak identitásfilmjeit védi valami? Könnyű átesni a ló túloldalára. 2020-ban a legjobb angol nyelvű film Oscar-díját egy nem angol nyelvű koreai film, az Élősködők nyerte. A cenzúra mára fokozatot lépett, mert nem tiltást fogalmaz meg, amit könnyebb kijátszani és „megoldani”, hanem előírást. Ez már durvább beleszólás az alkotói munkába.

A véleménycikk teljes tartalmát a Magyar Nemzet oldalán érhetik el.