Örökségünk átadása, modern szemlélettel

A Magyarságkutató Intézet gondozásában több kiadvány jelent meg a közelmúltban.  Ezek egyike olyan tanulmányokat foglal magában a magyarságtudományi tárgyakra fókuszálva, amelyeket haszonnal forgathatják a gyakorló pedagógusok, oktatáspolitikusok. 

A kötetben neves szerzők, kutatók és egyúttal gyakorló tanárok osztják meg gondolataikat arról, hogyan jelennek meg a 2020-ban bevezetett új Nemzeti Alaptanterv sarkalatos értékei a magyar nyelv, a magyar irodalom, a történelem, az ének-zene és a vizuális kultúra új tan- és tanári kézikönyveiben. 

A tárgyalt témaköröket és tankönyveket összeköti, hogy mindegyikük fokozottan alkalmas a kulturális értékközvetítésre, a nemzeti identitás fejlesztésére, a Kárpát-medencei magyar kulturális kontinuitás megjelenítésére és egyáltalán nem utolsósorban az élményközpontú oktató-nevelő munkára. A tanulmánykötet gerincét a felső tagozatnak és a középiskolának készült új szemléletű könyvek bemutatása alkotja, de olvashatunk benne az alsó tagozatos, élményközpontú olvasástanítási technikáról éppúgy, mint a 2020-as NAT alapvető újdonságairól, melyek alkalmazása hozzájárulhat egy XXI. századi modern, életközeli és Kárpát-medencei magyar szemlélet és módszertan meggyökeresedéséhez az oktatási-tanulási folyamatban.

Ez a kötet a Magyarságkutató Intézet és az Oktatási Hivatal szakmai együttműködésében valósult meg. Haszonnál forgathatja minden gyakorló pedagógus és oktatási szakember a Kárpát-medence bármely szegletében, ahol magyarul és a magyar kultúráról tanítanak.

„Az alapvető cél az volt, hogy olyan nemzeti alaptanterv szülessen, amely figyelembe veszi a nemzeti oktatás hagyományait, a magyar pedagógiai örökséget, de ugyanakkor figyelembe veszi azt a megújulási kényszert is, […] amely mind módszertanilag, mind pedig szemléletben szükséges ahhoz, hogy a XXI. század modern, életközeli iskolája be tudja tölteni a maga funkcióját.” (Takaró Mihály)


Pomozi Péter (szerk.): Magyarságtudományi tárgyak az új NAT-ban és a KET-ben. Oktatásmódszertani és oktatáspolitikai tanulmányok. Budapest, Magyarságkutató Intézet, 2023.