„Ezer meg ezer szem siratta e napon”

Vörösmarty Mihály (1800–1855) az ember és a nemzet sorsát megjelenítő veretes gondolatok klasszikus szerzőjeként vonult be nemcsak a magyar irodalomtörténetbe, hanem a hazai kultúrtörténetbe.

A világot minél teljesebben átfogni és megszűrni képes alkotótehetsége megmutatta a magyar nyelv csodáját, nevezetesen azt, hogy a megfelelő szófűzésekkel tömören filozofikus mélységekkel lehet megjeleníteni az élet gondjait és örömeit. 1855. november 19-én bekövetkezett halála nagy vesztesége volt kora irodalmának és közéletének.

A székesfehérvári Vörösmarty-szobor terve, a kép forrása: Vasárnapi Ujság, 10. (1863. január 4.) 1. sz. [1]., lelőhely: Arcanum

A költő akadémiai taggá választásának 25. évfordulóján tisztelgő írónagyság, Jókai Mór (1825–1904) a Vasárnapi Ujság hasábjain így zárta sorait: „Vörösmarty összes műveinek egy tehetős magyar könyvtárából sem szabad hiányzaniok, mert azokban van multunk dicsősége, jelenünk öröme, jövőnk reménysége, ott kell azoknak állani mindjárt a biblia és imakönyvekkel egy sorban, mert az igaz költő szinte az Ur prófétája s a mi belőle szól, az Urnak lelke az!”1  Fél év elteltével Vörösmarty elhunytának hírét vastag fekete keretes szöveggel kiemelve tették közzé az újságok. „A nemzetnek halottja van! Vörösmarty Mihály nincs többé!”2 

A költőt addig soha nem látott – az önkényuralom ellen is demonstráló – tömeg kísérte utolsó útjára a Kerepesi úti sírkertbe. A Vasárnapi Ujság ugyancsak Jókait kérte fel a temetésről szóló beszámoló megírására. „Vörösmarty sirjától jövök. Azt kivánják tőlem, hogy irjak Vörösmarty temetéséről. Ezer meg ezer szem siratta e napon a nemzet költőjét, az igaz hazafit, én második atyámat, egyetlen változatlan jó barátomat siratom. […] Miért kiséri őt végnyugalma helyéig e huszezernyi nép? Ki ez a gazdag ur, ki annyi örököst hagyott maga után? Egy árva költő az, a kitől milliók kincset örököltek: kincset, melly annál nagyobb lesz, mentül többfelé elosztják: a haza szerelmét.”3 Deák Ferenc (1803–1876) felhívására a családfenntartó nélkül maradt özvegye és három gyermeke számára az egész ország tekintélyes összeget adakozott néhány hónap leforgása alatt. 

A temetőbéli síremléket Vörösmarty felesége, Csajághy Laura (1825–1882) készíttette el. Az első köztéri szobrának felállítását – gróf Zichy Jenő (1837–1906) vezetésével – Fejér megye elöljárói határozták el, aminek kivitelezésére pedig ifj. báró Vay Miklóst (1828–1886) szobrászt kérték fel. A Vasárnapi Ujság a tetterős hazafiúi szellem biztos jelének minősítette a fejleményt, és örvendező írás mellett tette közzé a szobortervet.4 A szoboravató ünnepségről ezúttal azonban nem a Vasárnapi Ujság, hanem a Magyarország és a Nagyvilág jelentetett meg illusztrációt: egy tablót5 és egy tömegjelenetet.6

Pollák [Zsigmond]: Emléklap, a kép forrása: Magyarország és a Nagyvilág, 2. (1866. május 6.) 18. sz. 276., lelőhely: Arcanum
A Vörösmarty-szobor leleplezése Székesfehérváron, a kép forrása: Magyarország és a Nagyvilág, 2. (1866. május 27.) 21. sz. [321]., lelőhely: Arcanum

A Pesti Napló vezércikke nemzeti ünnepnek tekintette az ünnepséget, és értékelte a költői életművet.7 Az értekezés kiemelte a szellem felszabadító erejét: „Vörösmarty volt az első, kit a régibb költészet, kivált Zrinyi, lelkesiteni birt; mióta a classicai eszményiség uralomra vergődött, szintén ő oltotta be először költészetünkbe a népi elemet, nemcsak mint feldolgozandó anyagot, hanem mint fejlesztő eszmét. […] szabadságot hirdet, a költői gondolat szabadságát, s inkább megérti az európai nagy szellemeket, kik ily után lettek nagygyá. A nemzeti és európai szellem egymást áthatva kezd összeolvadni itt is, mint a közéletben.”8 A Szózat elemzése után pedig felidézte, hogy a kortársak gyakran Vörösmartyt szembesítették a vers sötét jóslatával, amit viszont a költő elutasított. „E költemény az ifjuló Magyarország nemzeti hymnusa lőn, ma is az, a létele és jogaiért küzdő Magyarországé. A nemzet 1848-ig a jövendő jobb kor jóslatát hitte benne, s minél követelőbb, hevesebb jön vágyaiban, annál kevésbé háboritotta a nagyszerű halál sejtelme. Midőn a forradalom árja elzugott, Vörösmarty alig találkozott valakivel, ki azt ne mondta volna neki: a jóslat teljesült, a nagyszerü halál bekövetkezett. A költő mindig elkomorult ilyenkor, ingerülten mondá: a jóslat még nem teljesült, ez még nem halál, nem ily halált érzett.”9 

Vörösmarty utolsó publikált költeménye A vén cigány, és annak utolsó strófája ma is időszerű.

„Húzd, de mégse, – hagyj békét a húrnak,
Lesz még egyszer ünnep a világon,
Majd ha elfárad a vész haragja,
S a viszály elvérzik a csatákon,
Akkor húzd meg ujra lelkesedve,
Isteneknek teljék benne kedve.
Akkor vedd fel ujra a vonót,
És derüljön zordon homlokod,
Szűd teljék meg az öröm borával,
Húzd, s ne gondolj a világ gondjával.”
Dr. Fabó Edit, Magyarságkutató Intézet
a Történeti Kutatóközpont tudományos munkatársa
 
1 Jókai Mór: Vörösmarty Mihály. Vasárnapi Ujság, 2. (1855. április 8.) 14. sz. [105]–106. itt: 106.
2 A nemzetnek halottja van! Vörösmarty Mihály nincs többé! Pesti Napló, 1855. november 20. [1].
3 Jókai Mór: Vörösmarty sírjánál. Vasárnapi Ujság, 2. (1855. november 25.) 47. sz. [373].
4 Vörösmarty emlékszobra Székesfehérvárott. Vasárnapi Ujság, 10. (1863. január 4.) 1. sz. [1].
5 Pollák [Zsigmond]: Emléklap. Magyarország és a Nagyvilág, 2. (1866. május 6.) 18. sz. 276.
6 A Vörösmarty-szobor leleplezése Sz.-Fehérváron. Magyarország és a Nagyvilág, 2. (1866. május 27.) 21. sz. [321].
7 Pest, május 6. 1866. Vörösmarty Mihály. Pesti Napló, 1866. május 6. [1].
8 Uo.
9 Uo.