Pál Helén: Tanórán kívüli foglalkozások a nyelvjárások témakörében
Tanulmány: itt
Szerző
Pál Helén
Cím
Tanórán kívüli foglalkozások a nyelvjárások témakörében
Hivatkozás
DOI: https://doi.org/10.53644/MKIE.2022.341
Absztrakt
A nyelvjárások témaköre megtalálható a Nemzeti alaptantervben, a tárgy a tanítás során többször is előkerül. Emellett a NAT a tanórán kívüli tevékenységek bevonását is javasolja a tanulási folyamatba, és az iskolák a tanórákon túl is szerveznek szakköröket, ismeretszerző kirándulásokat a diákoknak, ezeken a programokon is megismerhetők a nyelvjárások. A nyelvjárási ismeretek elsajátításához tartozik az is, hogy a NAT a szűkebb környezethez, a saját lakóhelyhez kötődő kulturális emlékek megismerését is célul tűzte ki. A tanórán túli programok lehetőséget nyújtanak a nyelvjárásokkal kapcsolatos ismeretek elsajátítására, egyúttal a nemzeti kultúra, a tanuló szűkebb régiójának kultúrája, és a saját lakóhellyel kapcsolatos hagyományok megismerésére is. Az iskolán kívüli nyelvjárási vonatkozású adatgyűjtésekre felsőfokú intézményekben is van példa. A dolgozat azokkal a szakkörökkel, adatgyűjtésre szerveződött közösségekkel, kezdeményezésekkel, és más, iskolán kívüli programlehetőségekkel foglalkozik, amelyek a nyelvjárások és a helyi hagyományok megismerésére szolgálnak. A csoportok ismertetése arra is kitér, hogyan kapcsolódnak ezek a nyelvjárásokhoz és a nyelvjárásokban megőrződött hagyományokhoz. E szakkörök feladata a leletmentés is, mivel a nyelvjárási jelenségek egy része kiszorul a használatból, ezek gyűjtése és vizsgálata az évek múlásával megvalósíthatatlan lesz.
Kulcsszavak
nyelvjárások, tanórán kívüli foglalkozások, szakkörök, Nemzeti alaptanterv, a szűkebb lakóhely kultúrája, leletmentés