Szent István fő városai

Történeti köztudatunk Álmos szépunokájához, Szent István királyhoz köti a magyar állam megalapítását, ami jogos, hiszen István magyar államot épített.

Ám ha az állam fogalmán az adott terület lakossága feletti, mástól független főhatalmat értjük, akkor a IX–X. századi Magyarország is megérdemli azt, hogy ekként tartsuk számon; a hazai és a külföldi tudomány jó okkal alkalmazza rá a „sztyeppe-birodalom”, vagy a „sztyeppe-állam” kifejezést, tekintve azt, hogy az eurázsiai puszták íjfeszítő lovas harcmodorú népeinek hun-törökségi kultúrkörében jött létre: Szent István tehát a magyar államiság újraalapítójaként értékelendő.

A magyar állam keresztény újraalapításnak belső és külső okai voltak. Az uralkodóház legifjabb ágából való Géza nagyfejedelem (972–997) hatalom-kisajátításra törekedett fia érdekében, az oldalági rokonok kárára, ami ellentétes volt a régi szokásokkal. Szándékához külpolitikai támaszt talált a Német-Római Császárságban, amelynek érdeke volt az erős keleti szomszéd barátsága. Géza 973-ban küldte el követeit a quedlinburgi birodalmi gyűlésbe, és e gesztusra épített szövetséget dinasztikus kötelék szentesítette 995-ben, Géza fia István és Gizella násza. Gizella a szász Liudolf-dinasztia oldalágából, a bajorok hercegévé tett Henrikek közül származott. A házasságnak azonban feltétele volt, hogy a magyar dinasztia rajtuk keresztül folytatódjék, és az ország hivatalosan kereszténnyé váljék. 997-ben a pogány rokon, Koppány legyőzésével István lett a nagyfejedelem, s a római típusú berendezkedéssel váltotta fel a sztyeppe hagyatékát.

A királysággal új időszámítás kezdődött: a régi, nagyfejedelmi rend politikai szokásai nem kötelezték Istvánt. Mindazonáltal az uralkodóház X. századból örökölt központjai közül voltak, amelyek az új monarchiában is megőrizték vezető szerepüket (Székesfehérvár, Esztergom); emellett István államszervezői munkájával kialakult a területi alapú világi (vármegye) és egyházi (érsekség, püspökség) közigazgatás máig jogfolytonos intézménye, amelyeket várispánsági, illetve érseki/püspöki székhelyekről irányítottak.

A székesfehérvári Kőtár Árpád-kori faragványa (a szerző felvétele)

Amíg István egyetlen szóba jöhető vetélytársa, fiági rokona, Koppány Dél-Dunántúlt birtokolta, addig Géza és István szűkebb családi-uralmi területe Északkelet-Dunántúlt ölelte fel, ahonnan két város, Székesfehérvár és Esztergom emelkedett ki; ezek mellett Veszprém említendő, később a királynék városa; a térségben a későbbi századok során Buda és Visegrád jelentősége emelkedik majd. Ez a régió, amely a legfontosabb hatalmi központokat foglalta magába, a „medium regni” (’a királyság közepe’) kifejezéssel szerepel írott forrásainkban és tulajdonképpen a Magyar Királyság centrális erőtere volt.

A keresztény magyar állam-újraalapítás megértéséhez a római császáreszme, a római államhagyaték jellemzőit kell felidéznünk. Tudjuk, 395-ben végleg kettészakadt a Római Birodalom. Amíg a keleti birodalomfél jogfolytonos államiságban élt egészen 1453-ig (ezt mi Bizáncnak nevezzük, de a bizánciak magukat rómaiaknak tartották, még ha ezt görög nyelven fejezték is ki), addig nyugaton 476-ban ez a folyamatosság megszűnt, és csak második próbálkozásra éledt fel. Első kísérlet a frank Nagy Károly császárrá koronázása (800) volt Rómában, de a Frank Birodalom felbomlott (843) és a császári címmel járó Itália periférikus helyzetbe szorult, így Nyugat-Európa politikai súlypontja az Alpoktól északra helyeződött át.

 Szent István szarkofágja a Romkertben (a szerző felvétele)

A sors iróniája, hogy a Rajnától keletre élő népek közül azok támasztották fel tartósan a nyugati császárságot, akik utoljára vették fel a keresztséget: a szászok. I. (Nagy) Ottó Nagy Károly aacheni palotáját uralkodói központjának tette meg: 936-ban Aachenben királlyá koronázták, majd 962-ben Rómában elnyerte a császári koronát. A Német-Római Birodalom 1806-ig állt fenn. Három uralkodó nemzedék egyre mélyebben élte meg a „Renovatio Imperii Romanorum” univerzális birodalmi gondolatát. A szász dinasztia saját római jellegét bizánci házassággal erősítette tovább. Az idős I. Ottó 972-ben szerezte meg fia, II. Ottó számára nőül Theophanut, aki szerényebb származása ellenére elég presztízst vitt magával ahhoz, hogy szülei közül az ő örökségét válassza zsinórmértékül fiuk, III. Ottó.

Ezt a kedvező pillanatot ragadta meg egy ifjú magyar nagyfejedelem, akinek sikeréhez a gondos apa is hozzájárult. Az állam-újraalapítás kulcsmondatát Thietmar merseburgi püspök (†1018) jegyezte le. „Az említett császár [III. Ottó] kegyéből és biztatására pedig a bajorok hercegének, Henriknek a sógora, a saját országában püspöki székeket létesítő Vajk, koronát és áldást nyert.” Nem tudni, miért hallgat a német főpap a koronaküldő személyéről, de a politikai háttérből az következik, hogy III. Ottó császár kezdeményezésére II. Szilveszter pápa küldte a királyi koronát Vajk-Istvánnak. A Thietmar-i mondat további fontos mondandót hordoz: István már javában szervezte egyházi közigazgatását. Ezért nem lehet a császári hűbérfüggésbe került szláv és dán fejedelmekkel egy sorba állítani: ők nem voltak szuverén monarchák, területükön csak a pápával együttműködő császár hozhatott létre püspökségeket, amelyek a birodalmi egyházba tagozódtak. Istvánnak viszont joga volt alapítani, tehát e téren is önálló keresztény uralkodóként járt el, sőt az új évezred hajnalán Magyarországnak már saját főegyházmegyéje is kiépült, Esztergom központtal.

Esztergom vitathatatlanul a korai magyar történelem egyik legjelentősebb színhelye, az első hazai főegyházmegye központja, amely már 1000 körüli alapításával is a megszülető Magyar Királyság állami önállóságát bizonyítja. Igen erősen kötődik István személyes történetéhez: a kisebbik István-legenda szerint ő maga itt született. Ez egymagában álló adat, viszont nincs okunk kétségbe vonni hitelét. A Hartvik-féle legenda szavaival élve István „az esztergomi egyházat tette a többiek metropolitai székévé és tanítójává”: Esztergom érseke ezáltal az egyetemes egyházkormányzat magyarországi feje lett. Magyarország közép-európai szomszédai esetén keresztül még jobban látszik, mily hatalmas jelentősége van annak, hogy az új keresztény monarchia mindjárt az államterülete egészére kiterjedő főegyházmegyével kezdhette meg működését.

A székesfehérvári Romkert (a szerző felvétele)

A lengyelek és a csehek szintén az első ezredfordulón érkeztek el a keresztény államszervezéshez, de a magyarokhoz képest szerényebb sikerrel. Országaik csak idővel állandósultak a királyság rangján, addig a hercegség/fejedelemség szintjén maradtak, és nem mindig voltak önállóak. Ugyanezt a képet tükrözte egyházi közigazgatásuk első időszaka. A lengyelek között 966-ban létrehozott poznani püspökség Magdeburg, a csehek 976-ra kialakított prágai püspöksége Mainz érseksége alá, vagyis a német birodalmi egyház fősége alá került. Igaz, a lengyelek Gniezno érsekségével (1000) saját főegyházmegyére tettek szert, de Magyarországon sosem állt fenn olyan püspökség, amelyet birodalmi érsekség alá soroltak. (Sankt Gallen-i Brúnó nyugatról, avagy Hierotheos kelet felől jőve nem ide tartozik: mind a két X. századi főpap egyháztartomány nélküli térítőpüspök volt.)

Miért volt fontos az új államforma Istvánnak? Talán azért, mert az ellentmondásos atyai hagyatékból és a frank-német mintából kizárólag a számára elfogadható elemeket vette át, hogy a régi és új impulzusokból a Magyar Királyság egyedi szintézisét hozhassa létre. Géza egyik uralmi központja Székesfehérvár számára új értelmet adott: megteremtette belőle a magyar Aachent. Fehérvár ezért nem kapott egyházmegyét, mert ő a királyi kápolna, vagyis az állam szakrális központjának a szerepét szánta oda. Új bazilikát épített, ahol vele kezdődően 1000 és 1527 között a magyar királyokat koronázták.

Reméljük, hogy Szent István két fő városa, Székesfehérvár és Esztergom elkötelezett lokálpatriótái sem a másik rovására akarják sajátjuk történelmi jelentőségét növelni. Egyrészt Szent István maga sem akarta volna ezt; a jelenkor újabb példát mutatott a helyes hozzáállásra azáltal, hogy Esztergom és Székesfehérvár testvérvárosi kapcsolatra lépett egymással. Kedvező alkalmunk van arra, hogy a Szent István két fő városa a maga páratlanul kiemelkedő szerepe fényében tűnjék elénk: a szülővárosban alapított első főegyházmegyei székhely és a családi temetkezés helyszínén létrehozott koronázó főváros együtt jelképezi a korai magyar államiság történetének sikeres kezdőszakaszát.

dr. habil. Szabados György, Magyarságkutató Intézet 
a László Gyula Kutatóközpont és Archívum igazgatója

 

Tájékoztató irodalom
Bartoniek Emma: A magyar királykoronázások története. Budapest, 1939.
Hóman Bálint: Magyar történet I. Budapest, 1935.
Kristó Gyula szerk.: Az államalapítás korának írott forrásai. Szeged, 1999. (Szegedi Középkortörténeti Könyvtár 15.)
Moravcsik Gyula: Az Árpád-kori magyar történet bizánci forrásai. Budapest, 19882.
Pohl, Walter: A non-Roman empire in Central Europe. Goetz, Hans-Werner – Jarnut, Jörg – Pohl, Walter eds.: Regna and Gentes. The Relationship between Late Antique and Early Medieval Peoples and Kingdoms in the Transformation of the Roman World. Leiden–Boston, 2003. 571–595. (The Transformation of the Roman World Volume 13.)
Sancti Stephani Regis Primi Hungariae Libellus de institutione morum – Szent István Intelmek. I. a szöveget gondozta és fordította Havas László. Debrecini, 2004.
Serédi Jusztinián szerk.: Emlékkönyv Szent István király halálának kilencszázadik évfordulóján I–III. Budapest, 1938.
Szabados György: Magyar államalapítások a IX–XI. században. Előtanulmány a korai magyar állam történelmének fordulópontjairól. Szeged, 2011. (Szegedi Középkortörténeti Könyvtár 26.)
Váczy Péter: A magyar történelem korai századaiból. Budapest, 1994.
Veszprémy László szerk.: Szent István és az államalapítás. Budapest, 2002.