Szent György és lovagjai Az első királyi alapítású magyar lovagrend Európában

Az európai és magyar kultúra legnépszerűbb és legismertebb katonaszentje Szent György, több nagyhatalom (Frank Birodalom, Orosz Birodalom, Nagy-Britannia) vagy város (Konstantinápoly) is patrónusaként tekintett rá. Nemzetközileg ismert ünnepnapja április 23., Magyarországon az egyház által 1196-ban rögzített Béla nap miatt április 24-én tartjuk.

Már a IV. században elterjedt kultusza a keresztény római legionáriusok között. A hagyomány szerint Kappadókiában (Kis-Ázsiában) született, előkelő katonacsalád harmadik fia volt. Apjához hasonlóan két fivérével együtt katonának állt Diocletianus császár uralma alatt. A mártíromságot szenvedett és vértanúként ismert harcos történetét a katolikus szentek legendáriuma is megőrizte, alakjában keverednek a történelmi és mitikus jegyek. Hamar kitüntette magát vitézségével, legendája szerint már ifjú korában medvékkel, oroszlánokkal és sárkányokkal küzdött. A harcos szent alakjához több fontos szimbólum kötődik. A legenda szerint Palesztina meghódítása után a pogányok elleni csatája közepette egy mennyei jelenést látott. Az angyal így szólt hozzá: „Kedves György, Isten küldötte neked ezt a lobogót, hogy győzedelmet végy ellenségeiden. Ne csüggedjen hát a te sereged, mivelhogy ki abból a harcban halálát leli, mennyekbe száll.” (dr. Révai József: Szentek legendái. Franklin-Társulat Kiadása, Budapest, 1926. 96.o.) A harcosok ekképpen való túlvilági üdvözülésére, vagy halhatatlanságára tett ígéret számos nép vallásában megjelenik, a keresztény kultúrkörben a katonaszentek példái hozzák ezt elénk. Szent György legendáriuma szerint őt lekötözve éheztették, kardokkal kirakott kerékbe törték, felnégyelték, de kétszer is feltámadt. Ennek okáért a fehér alapon vörös kereszttel negyedelt lobogó vált a szent jelképévé, melyet a későbbiekben a templomos lovagrend, vagy a kereszteshadjáratokban részt vevő katonák is magukon viseltek. 

Dél-walesi Szent György ábrázolás csillagos mustrákkal és a jellegzetes lefelé döféssel

Ókori örökség

A tizennégy segítőszent egyike, akinek közbenjárásával megszabadulhat az ember a különféle kórságoktól, betegségektől. A kereszténység magába olvasztotta és a maga képére formálta az ókorban tisztelt különféle tavaszistenségeket, kiknek attribútumait Szent György mind magán viseli. Az évkörben a Nap és a fény uralmának időszaka ez, amikor a nappalok hosszabbak az éjszakánál. Sárkányölő Szent György éppen ezért a sötétséget és telet legyőző tavasz jelképe. Neve napja kiemelt határnap, mert ahogy mondani szokták régebb, Szent Györgytől Szent Mihályig, azaz április 24-től szeptember 29-ig lehet mezítláb járni. Számtalan rítus, termékenységhez kapcsolódó szokás kapcsolódik személyéhez. A megújhodás és tisztulás jegyében ekkor hajtották át ugyanis a nyájakat a meggyújtott tüzek között, eközben a termékenységet jelképező új hajtásokkal, vesszőkkel suhintották meg a jószágokat. A nyavalyák távoltartása érdekében más szokást is ismerünk. Az óvó, szentelő erőket György napját megelőző hajnalban kaphatta meg a halandó ember, a harmattal mosták meg testüket, vagy lepedőt kiterítve összegyűjtötték azt. Ezen vízbe mártott vesszőkkel érintették meg a kihajtott állatokat, majd az istálló, akol gerendájába szúrták, amely így őseink hite szerint távol tartotta a betegségeket.

Magyarországon tisztelete igen hamar elterjedt, bizonyítják ezt a neki szentelt templomok, a róla készült ábrázolások és a gyakori helység- és keresztnévadások. Határnap más szempontból is, az országgyűlések ideje, ezen a napon választották meg, vagy újították meg az állami és városi tisztségviselőket, bírákat. A hadak megszemlélésének, a lustrának az ideje, amikor ellenőrizték a harcosoknak előírt fegyverzetet és páncélzatot. Még a Bizáncot elfoglaló, annak anyagi és szellemi örökségét megszerző Oszmán-török Birodalom is beépítette katonai kultuszába, Szulejmán szultán hagyományosan a szent napján indította meg nagy hadjáratait (1526, 1532, 1552) Magyarország ellen. Oltalma alá tartoztak a katonák, fegyverkovácsok, fegyverszállítók, lovak, valamint a földművelő parasztok is. Nevének (Georgiosz) jelentése ugyanis „földművest” jelent.

Szent György a magyar művészettörténetben

Gyakori művészi megjelenítése a sárkánnyal viaskodó lovag képe, mely az ún. miles christianus (Krisztus katonája) ábrázolások közé sorolható. A jellegzetes lefelé irányuló döfő mozdulat, amellyel a lovak lábai közé, vagy közvetlen a ló feje elé irányítja a kopját egyértelműen azonosíthatóvá a középkori lovasalakokban. Szent György számos középkori falképábrázolásán láthatjuk ugyanezt a pillanatképet: Szentsimon, Tarpa (Magyarország) Etrefalva, Pónik, Cserény, Zolna (Felvidék, Szlovákia) Ribice, Küküllőalmás, Almakerék (Erdély), vagy székelyföldi példaként Gyulakuta, Székelydálya, Kászonimpér freskóin is ez az egységes ikonográfiai jellegzetesség figyelhető meg. A lovas kompozíciók közül a lefelé döfés motívuma a középkori kályhacsempéken (Nyírbátor), keresztelőmedencén (Felka, 1439) és szárnyasoltáron (Bártfa, 1450-55), is egyaránt tetten érhető. Ettől eltérő típusú támadásmód is előfordul a művészettörténeti emlékeken, melynek oka az ókori hagyományokra és Szent György kétféle lovassági fegyverrel való ábrázolásában keresendő. Szent György vagy az antik hadászati módszerekre jellemzően magasra tartott lovassági lándzsával szúr a sárkány irányába, vagy lovaskopjával öklel. A lovagi tornákon és hadszíntéren egyaránt alkalmazott hónalj alá szorított kopja alkalmazására jó példa a mártonhelyi falkép. De mindvégig fontos marad a döfés iránya, s ismeretes ezzel kapcsolatban a művészettörténetben Simone Martini, XIV. századi falképfestő ezirányú, jelentős ikonográfiai hatása (avignoni freskója). Újítása, az oldalirányú, lefelé döfés motívuma aztán az egyik leghíresebb alkotásban, a Kolozsvári-testvérek által készített Szent György szobron vált világhírűvé. 

Alakja a védelmező lovagi ideálokat, a sárkány elleni küzdelem megjelenítése a sötétség, a pogányság elleni küzdelmeket, az alsóbb erők legyőzését szimbolizálja. Szent György, a hitvalló katonaszent, a legendák szerint mártírhalált halt hitéért, eszmeileg párba állítható Szent László lovagkirállyal, kinek pajzsát gyakorta díszíti a szent vörös keresztje. A Kárpát-medencében egyedülálló, kettős falképük 2020-ban került elő Székelyszentléleken. 

Czerják Eszter és Sashalmi-Fekete Tamás elméleti rekonstrukciója - Székelyszentlélek, miles Christianus ábrázolástípus

Az első királyi alapítású lovagrend Európában

Szent György magyarországi tiszteletét jól mutatja, hogy I. (Anjou) Károly királyunk az ő nevét viselő világi lovagrendet alapított. 1326-ra datált statútumát (alapítólevelét) a Magyar Országos Levéltárban őrzik. Európában tehát a keresztes hadjáratok alatt, egyházi alapon szerveződött lovagrendek után elsőként a magyar uralkodó szervezte meg a testvériességen alapuló, tiszta célokat kitűző Rendet. Az alapítólevél ekképpen summázza céljaikat: „…hogy ezen ország ura olyan kedve szerinti renddel bírjon, amelynek közreműködése mind testét megvédelmezze, mind életét és országát a hitetlenektől megóvja.” A latin nyelvű forrás később büszkén kijelenti, hogy felettük „ne merjen bíráskodni sem a király, sem senki más.” Kezdetben maximálisan csak ötven tagja lehetett, az első években természetesen a királyhoz hű bárók és országnagyok kaphatták e kegyet. A lovagok rendi öltözetét az alapító okirat meghatározta, amely az egyszerű fekete köpeny volt csuklyával. Jelképük a középkorban fekete mezőben vörös kereszt volt. 

A Rend a kommunizmus uralma után 1990-ben Visegrádon szerveződött újjá, amely mostanra már több európai országban megszervezte rendtartományát (priorátusát) Skandináviában, Németországban, Ausztriában, Észtországban, Svájcban, Olaszországban és a trianoni békediktátum által elszakított országrészeken. A hamarosan 700. évfordulóját ünneplő Rend eredeti jelmondatának kezdőbetűi (IVISHFS) a lovagok fegyverkabátján ma is olvasható: „In Veritate Iustus Sum Huic Fraternali Societati.” azazValósággal igaz vagyok e testvéri közösség iránt.” Megújult címerük vörös mezőben ezüst színű kettős kereszt, mely hirdeti nemzeti és keresztény értékek iránti elkötelezettségüket. 

A Rend számos feladatot lát el, jelenleg katonai hagyományőrző, tudományos, művészeti, karitatív, hazai és nemzetközi kapcsolatok építésével foglalkozik. Kiemelt tudományos eseményük a Dr. Bárdos István Nyári Egyetem, mely idén jubilál, immáron a 30. alkalommal lesz megszervezve. Európa szerte hírneves rendezvényük a Visegrádi Nemzetközi Palotajátékok, mely minden év júliusában tízezreket vonz a hajdani uralkodói székhelyre. Ekkor életre kel a királyi palota, s a 1335-ben megszervezett hármas királytalálkozó eseményeit elevenítik fel lovagi tornákkal, lakomákkal, vásárral és számtalan kulturális programmal. Az ország minden szegletéből özönlenek a középkori hagyományőrző csapatok, hogy tiszteletüket tegyék a magyar királyok emlékére és szakmai kapcsolataikat megerősítsék. Ugyanakkor egy kitűnő kulturális alkalom minden magyar család számára, ahol szórakozva tanulhatnak és megerősíthetik maguk és gyermekeik nemzettudatát, hazaszeretetet. 

Almakerék középkori oltárképe Szent György alakjával

Sashalmi-Fekete Tamás, Magyarságkutató Intézet
a Történeti Kutatóközpont ügyvivő szakértője